Ritverslagen‎ > ‎2014‎ > ‎

Dahn 02-04 /05/ 2014

Geplaatst 21 jan. 2015 01:48 door Webmaster Choufkes   [ 9 dec. 2016 07:32 bijgewerkt door Frank Verhaegen ]
Short bike dahn mei 2014

Deelnemers: Rino, Joost, Dries en Gianni

woord vooraf door de organisatie :

Na de ontdekking van dit paradijselijke stukje Duitsland vorig seizoen kon het Pfälzerwald in het zuiden van het Reinland-Pfalz in Duitsland dit jaar absoluut niet ontbreken.
Terwijl men in het Zwarte Woud de mountainbikers wegjaagd door de mooiste single tracks te verbieden voor fietsers moedigen ze in dit grootste bosgebied van Duitsland bikers net aan deze geweldige regio met de mountainbike te verkennen.

techniek:

uithouding:

We ontdekken dit unieke UNESCO biosfeer reservaat vanuit het zuidelijke gedeelte: het Dahner Felsenland rond het stadje Dahn.

Het Felsenland is genoemd naar de vele "felsen" (rotsen) die hier in de raarste vormen te vinden zijn.

En dan nu ons verhaal :

Dag 1: 65km/ 1800hm

Vandaag begonnen we meteen met een stevige klim.
Iets over de helft van de klim stopt de "shotter" weg en deden we de groepsverdeling.
Flashy nam hier al de kop en werd hierdoor ingedeeld in de zwarte groep;
Doc, Dries,mezelf en Fre, Joel (Douchy) in rood 1.
De klim ging nu verder in singletrack tot de top van de eerste berg.
Hierna volgend de eerste haarspeldbochten "Serpentinen" naar beneden.

Hierna ging het een hele tijd op en af over prachtige trails en bosweggetjes tot we aan het kasteel "Burg Neudahn" kwamen.
Hierna daalden we af naar het dal van de "Wieslauter" dat volgend we tot aan de lunchplaats.
Net als de zwarte groep deden we net voor de lunch nog een extra lus die verliep over brede bospaden.
Zo kwamen de groepen ongeveer gelijktijdig aan bij het idyllische meertje waar het cateringteam ons met een uitgebreid lunchbuffet opwachtte.

Na deze pauze ging het verder richting Hinterweidenthal waar we langs de beroemde "Teufeltisch" (tafel van de duivel) fietsen.
Na weer de nodige singletracks gingen de rode en zwarte groep van het parcours af voor een spectaculaire extra lus met de nodige hoogtemeters! Maar de zware klim werd weeral beloond met een knappe afdaling. Volgend hoogtepunt werd de beklimming en afdaling van de "Kaletschkopf" (433m).
Afsluiten deden we deze eerste dag in de buurt van Dahn met heerlijke singletracks tussen de rode rotsen door.
Door de hogere snelheid van de zwarte groep kon Rino het droog houden, wij daarintegen kregen het laatste halfuur een serieuze plensbui te verwerken.

Dag 2: 70km / 2000hm

Op deze tweede bikedag gingen we verder waar we gisteren mee begonnen waren : veel singletracks doorheen de eindeloze wouden. We klommen meteen vanuit Dahn naar de overkant van het dal waar we via singletracks langzaam aan stijgen.

Na een tijdje op en af over mooie trails splitste het parcours van de groene groep zich af. Ondertussen gingen de rode en de zwarte groep richting Hauenstein waar ze enkele bergen op en af reden.

Na de lunch was het parcours weer hetzelfde voor de 3 groepen en ging het via Oberschlettenbach, Busenberg en Bruchweiler-Bärenbach verder richting Dahn.
Weer waren de bossen en rotsen ons decor

maar nu af en toe afgewisseld met een open stuk weiland. We sloten de dag af met een rotsige afdaling die direct aan het terras van de nabijgelegen camping uitkwam en met een grote Duitse pint.

Dag 3: 45km / 1300hm

Vandaag besloot Rino om met ons mee te rijden en vertrokken we richting Erfweiler en reden over hoogtes richting het zuiden. Net als de zwarte groep deden we een extra lus die bestond uit een lange singletrack afdaling en klim. Het ging verder via mooie trails tot Rumbach. Omdat we niet te laat richting huis wouden vertekken, besloten we na de lunch over de weg naar Dahn terug te keren. Hiermee zat een prachtig Shortbike-weekend er terug op.

Op terugweg stopten we nog voor een vettige hamburger met frietjes en werden al plannen gesmeed voor een volgend Shortbike-weekend, waarschijnlijk bestemming: het Ahrtal.